Geschiedenis
Het begon allemaal in 1977 toen Jaap Groenewold geen uitdaging meer zag in zijn baan als buschauffeur. In de jaren daarvoor had hij, zoals hij het zelf noemt, 'een vrij beroep' gehad. Als kraanmachinist, baggeraar en beroepschauffeur kende hij geen vaste werktijden en was er altijd iets te doen. De tijd die hij nu over had, ging hij invullen met het doorsmeren, tectyleren en overig onderhoud plegen aan auto's. In eerste instantie zette hij de voertuigen op een paar spoorbielzen, maar al snel kocht hij van zijn eerste verdiende geld een brug en ander gereedschap voor zichzelf. Hij plaatste de brug in de schuur naast zijn woonhuis. Om de auto’s zo hoog mogelijk te liften creëerde hij, met hulp van zijn schoonvader, een opening in het plafond zodat de daken van de auto’s niet in het gedrang kwamen. Onze moeder moest een spoedcursus boekhouden volgen en haar patroonsdiploma halen. Al snel schreven ze Quickservice Groenewold in bij de KVK.
Door het snelle succes ging Jaap op zoek naar hulp die hem 's avonds kon bijstaan, immers er moest ook nog bus gereden worden. Via zijn broer, maakt hij kennis met Jan Dijkhuizen die werkzaam was bij de plaatselijke garage in het aangrenzende dorp ’T Zandt.
Groenewold en Dijkhuizen vormden een superduo...
Beide heren klusten gretig door en in 1979 viel het niet meer te stoppen. Ze kozen ervoor om samen verder te gaan en het bedrijf uit te bouwen. Aan het einde van de jaren '70 werd het gebouwencomplex naast Jaap en Gien te koop aangeboden, en ze besloten het samen met Jan aan te schaffen. Ondanks twijfels van buitenaf waren Jaap, Gien en Jan vastberaden: Groenewold en Dijkhuizen VOF was geboren.
Met de hulp van veel handige handen, waaronder die van beide opa's, toverden ze de gebouwen om tot een moderne werkplaats met twee bruggen en een showroom voor het tonen van occasions. Jaap verdiepte zich in de auto-handel, terwijl Jan zich bijschoolde tot eerste monteur en APK-keurmeester. De jaren vlogen voorbij en het succes van de G&D-formule bleef groeien. In 1982 voegde Albert Pothof zich bij het team en hij is nog steeds part of the family.
In de jaren '80 en '90 veranderde en breidde het bedrijf flink uit. Als reactie op de grillen van de economie besloten ze een nieuwe showroom te bouwen en het oude verblijf om te toveren tot een moderne schade-afdeling. Ze investeerden aanzienlijk in een nieuwe spuitcabine, werkvloeren met afzuiging en een complete nieuwe winkel. Al het verdiende geld werd opnieuw geïnvesteerd in de groei van het bedrijf met één doel: modern blijven.
De deal was snel gemaakt en is tot op heden nog steeds van kracht, al zit deze inmiddels in een ander jasje. Nadat de jaren '80 en '90 voorbijvlogen, brak er in het nieuwe millennium een nieuw tijdperk aan. Hoewel Jaap zijn zoons altijd had aangespoord om eerst zelf carrière te maken, kroop het bloed in 2002 toch waar het niet gaan kan. Om modern te blijven en het merk Hyundai, dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldspeler in de automotive, aan je te binden, moest er opnieuw geïnvesteerd worden.
Vrij snel en impulsief werd een plan gesmeed om een stuk grond in Delfzijl te kopen voor een nieuw, modern bedrijf. Het aanvankelijke doel was niet haalbaar, maar dankzij de toenmalige wethouder kregen de mannen oog voor het 'verloren gewaande' stuk grond aan de Sikkel, tussen Appingedam en Delfzijl. In onze ogen was dit een ideale locatie. De bouw van het nieuwe pand begon in 2002 en de opening vond plaats in april 2003. Groenewold en Dijkhuizen BV was geboren.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Jan en Albert de werkplaats zouden runnen, terwijl Piet verantwoordelijk was voor het magazijn en de onderdelenverkoop. Jaap zou samen met zijn oudste zoon Kim de winkel beheren. De jongste zoon, Jan, zou later het team versterken. Al snel bleek dit een 'positieve' miscalculatie. Na 1 maand open te zijn in het nieuwe pand, was er versterking nodig. De onverwachte drukte was niet meer beheersbaar. Er kwam nog een monteur bij in dienst en ook Jan voegde zich bij het team. Tegelijkertijd bleef het bedrijfspand in Leermens behouden en werd het volledig omgebouwd tot schade-afdeling, waar Dolph van Dijken de leiding heeft.
Door de jaren heen heeft het bedrijf nieuwe samenwerkingsverbanden gesloten en bestaande behouden. Zo heeft G&D al jaren een Tango-brandstofstation op het terrein en recentelijk een samenwerking met OrangeGas voor de levering van groen gas en in de nabije toekomst waterstof. Binnen ons Hyundai-concept zijn we salespartner van de Van Mossel Groep, wat ons talloze mogelijkheden biedt.
Nu de oudere oprichters het wat rustiger aan doen, is er ruimte ontstaan voor nieuw elan. Sinds 2018 werken Irene en Diana, de vrouwen van Jan en Kim ook voor het bedrijf. Ze vervullen de rol van officemanager en verzorgen veel aftersales communicatie.
Sinds 2019 hebben de broers ook een andere uitdaging gevonden. De Hyundai Xcient, waterstoftruck van Hyundai naar Nederland halen. Vanaf 2019 is het bedrijf ook 1 van de weinige dealers in Nederland voor de Hyundai Nexo, de waterstofauto van Hyundai. Door te investeren in onze werkplaats en personeel werden we officieel dealer van de Hyundai PZEV (Partial Zero Emission Vehicle) auto's. Door een samenwerking die ze zijn aangegaan met Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) Zwitserland hebben ze na een jarenlang traject op 24 oktober 2024 een mijlpaal bereikt. De allereerste Hyundai Xcient werd geleverd. BMN Nederland is de gelukkige die als eerste in dit geweldige emissie vrije voertuig is gaan rijden.
We zijn nog lang niet klaar en blijven investeren is ons belangrijkste doel.